16 apr. 2012

Könet sitter i hjärnan

Har ju skrivit förut om "Hen" och hur fånigt jag tycker den debatten är. Men idag läste jag nåt väldigt intressant om "Genusforskarna" dom vill åtminstone utåt, tona ner skillnaden mellan de som ser på biologiska och de som ser på sociala faktorer som bestämmer kön.

De finns en hjärnforskare som heter Annica Dahlström som blivit väldigt kritiserad när hon debatterat sambandet mellan kön och hjärnfunktion, hon har kritiserat genusvetenskapen och samhällsvetenskapen i allmänhet, för att de inte tar hänsyn till biologiska faktorer avseende beteendeskillnader mellan könen.
Och hon bygger det på vetenskapliga resultat som hon har sammanställt i en bok som just heter "könet sitter i hjärnan" som kom ut 2007

Intressant tycker jag, väldigt intressant. Hur de är med det kvinnliga och manliga som man faktiskt redan ser på sina barn, deras intresse och vad de väljer för leksaker Fast att de finns både dockor,bilar,klossar,bollar,pärlor mm så har min dotter aldrig varit intresserad av en buss som passerar eller en bil som låter högt. Medan min son uppmärksammar de direkt. Hon vill leka mamma och barn, gå till doktorn och leka i köket. De intresserar honom till en viss del men han väljer boll och bilar. Vad är de som är så märkvärdigt med det? Kan de inte va så att vi har olika intressen och att de har med hur vi är skapta.

Annica tycker det är en laddad fråga i denna intervju jag läser, specielt bland unga människor och dom som inte fått barn än.Hon berättar vidare att Män tror stenhårt på sin egen förmåga, kan inte tänka sig att de inte skulle vara lika bra som mammor, varav merparten har ett nervsystem som när det gäller det reciproka sensoriska systemet i händerna ärkvinnor vida överlägset än de flesta män. Hon talar då inte om finmotoriken,som männen framhåller är lika bra hos kvinnorna. Men kvinnors händer känner hur objektet de tar i svarar, alltså tar inte för hårt eller för löst i levande material tex. 

Vilka nackdelar tror du att det får för samhället - kvinnor och män om  man förnekar de skillnader som faktiskt är inbyggda i oss utifrån vårt kön?

- både män och kvinnor förlorar på detta, men framförallt barnen. Kvinnor, som gärna vill se mer av sina småbarn, mobbas och går till jobbet med värkande kropp och själ efter att ha lämnat sitt gråtande barn på dagis. Separationen från modern under längre tid än 15 min - 2-3 timmar beroende på ålder (1-3år) sätter i långa loppet mentala spår,som otrygghet, separationsångest,stresskänslighet,och psykiatriska besvär.Intressant är att psykiska besvär och suicid bland ungdomar har ökat med 400% de senaste tio åren. Och denna grupp är de första som sattes på dagis vid ett års ålder på -80 och -90 talet.
Viktigt kan vara att man sammanblandat jämställdhet och jämställdhet och jämlikhet med att vara "likadan". Snarare innebär väl jämställdhet att alla har samma rättigheter och skyldigheter i ett samhälle, rättighet att leva mitt liv på de sätt som jag känner är rätt för mig, oavsett kön,etnicitet eller ålder.

Jag blir illa berörd och oerhört ledsen när jag läser detta,jag har ju skrivit om de förut om alla självmord som ökat med samma siffra. Jag är glad att detta uppmärksammas. De är hemskt att siffran stigit och är så hög, jag har själv pratat med ungdomar som i min närhet ändå tänkt tanken på självmord. Vilket är skrämmande att de ens finns med som en "utväg" jag får ont i mitt hjärta när ja tänker på det. Jag man får säga vad man vill om detta, massa av rön har väckt uppmärksamhet om könsskillnader och jag tycker samhället och regeringen nu får ta sitt ansvar! Varför uppmuntra till dagis före 3 års ålder? 

Finns en hjärnforskare som heter Martin Ingvar vid karolinska institutet som säger att man kan se könsskillnader tidigt hos barn redan vid nio månaders ålder, att pojkar och flickor väljer olika slags leksaker. Och att en pojke som bara är en dag gammal ser längre på mekaniska saker än flickor som ser längre på ansikten.
Förklaringen säger han är att pojkar producerar dubbelt så mycket av hormonet testostron.Vilket påverkar hur hjärnan utvecklas,mer testosteron försenar språkutvecklingen och sociala utvecklingen och flickor som får mycket testostron blir mer maskulina i sin utveckling.Som äldre barn får de med mycket testostron svårare att föra empati och sociala intressen för system och hur saker fungerar.
Men även evolutionspsykologi förklarar skillnaden. Att kvinnor föder barn, ammar och gör att hon har varit tvungen att förstärka drag som underlättar detta: att vara social och omhändertagande,undvika konflikter och att kunna samspela med andra i grupp.

De som glädjer mig i allt detta är att han Martin har skrivit en rapport till regeringen där han han hänvisar till de jag skrev ovan och konstaterar att "könsstereotypa beteenden" har sitt ursprung i arv och miljö och att modeller som enbart beskriver förekomsten av könsstereotypa beteenden som ett resultat av omgivningens påverkan helt enkelt inte är korrekta!  

De är väl så att man kommer bli en sån där morsa som läger sig i skola och dagis, jag har alltid tänkt när jag hör mina vänner som är både lärare och rektor, när föräldrar ringer på ledig tid att fy va är detta, så här höll väl inte mina föräldrar på att ringa till fröken och la sig i och fråga massa onödiga frågor? Men tiderna har väl förändrats inser jag när jag läser detta. Och inte till de bättre tyvärr.....

Mm de tål att tänka på, jag som har mina starka åsikter om detta redan innan. Får nu ännu mer vatten på min kvarn!!!

Önskar er en skön kväll!
Kram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar