10 mars 2012

Baka, baka blir inte bra...

Ja vaknade som vanligt kl 06 av min solstråle till son som ger mig ett leende så jag smälter när jag ser honom. Fast att jag är för trött och vill ligga kvar läänge till.

Solen visar sig och idag är många ute i sina trädgårdar och klipper & fixar ser jag när jag går en promenad för att söva barn. Min man jobbar på rummet för att hinna klart. Jag skulle pröva att baka " Macaron, men jag ska ärligt säga att jag började med de igår kväll. De funkar inte för mig att göra såna saker på kvällen när barnen lag sig, för jag är för trött och de blir inte bra. Så jag kastade hela plåtarna... så jag tänkte idag gör jag ett nytt försök, enligt andra bloggare har många gjort 5 satser innan dom kan få fina så de är en svår kaka men ack så god!!

MEN de går inte att baka med småbarn runt sig... jag kan inte de i allafall. Och de är så stressande att bli avbruten och nån som klänger en på benet och följer efter i precis allt man gör! De är liksom inte läge att dom är med och bakar just nu när jag är stressad. 

Jag kan oxå känna så här, visst håller alla med mig om att hembakat är godast och nyttigast ( då menar jag inga konserveringsmedel,E- nummer, stärkelse och annat skit dom har i ) men om man i sitt livspussel just nu inte orkar för att man har just småbarn som tar oerhört mycket tid och kraft. Så gör de väl inget att man gör de enkelt för sig eller? De är väl jag som ska få njuta på min födelsedag inte jobba häcken av mig för att förbereda massa bak och annat som tar massa tid och min kraft?!Så de kan ju inte va så farligt att man köper allt kaffebröd eller?? Kluven!

Min man chokade mig häromkvällen när vi satt i soffan och prata, vi pratade egentligen om barnen & vad vi skulle hitta på för nåt på semestern. Då han helt plötsligt säger " jag tycker ärligt du har för lite barnvakt" jag som tror han är ironisk skrattar till och säger "mm heller hur" men han tittar så allvarligt på mig och säger att han menar allvar. Jag vet svarar snabbt att jag har ju visst barnvakt typ varannan fre när jag jobbar. Jo just de svara han då du jobbar ja, eller när du går till tandläkaren. Men du gör aldrig nånting själv eller med en vän menar jag säger han. Jag blir nästan lite rörd och tänker jo, men jag fikar ju ibland på stan med min goa vän Pia, men visst då har jag ju alltid med barnen. Jag vågar nästan inte tänka på detta nu när de debatteras så mycket om just "barnvakt" både Vi föräldrar & Mama  har haft artiklar om detta. Samt att jag har diskuterat detta med en del av mina vänner... skrev om de för inte så länge sen. De finns många åsikter och man får ta hänsyn till att vi alla har olika förutsättningar och prioriterat olika. Men jag tror som barnpsykologen Maria Alven´skrev att man kan bli en bättre mamma och fru om man får lite egen tid mellan varven och träffa sina vänner. 
Så min man säger sen att han har tagit semester i juni för att jag skulle få åka iväg med en av mina bästa vänner Louise som bor i Uppsala och vi ses inte ofta alltså. Jag vet inte vad som flög i honom eller om man ändrar sig om nån vecka men glad blev jag!!! Ja de var en parentes så här när tankarna snurrar en sen lördakväll!

Jag gjorde då till slut en sats med Macaron igen och vet nu vad felet var, trots att jag malt mandeln så hade jag ju inte siktat den... vad är de dom säger... övning ger färdighet. Så rosa & fina spritsar jag ut dom eller ja spritsar ju inte ut dom för jag hade inte nåt spritshuvud. Så denna sats blev inte heller så bra men ändå ok för första gången säger min snälla man. Så sen gjorde jag en grymt god fyllning med vit choklad och hallon som jag la emellan, alltså dom är så ljuvligt goda, farligt goda! Så man får tänka så här när man äter dom, dom är goda men ser inte ut som macarons...

Nu har vi kollat på film & käkat lite så nu väntar bingen, dagarna här hemma börjar om några timmar igen!

Trevlig lördag / 

1 kommentar:

  1. Heeeeeeeeelt rätt, det går att köpa kakor också, för det är ju trots allt dig de ska fira och komma och uppvakta, inte för att du har hembakta kakor!!! GRATTIS på din 40 års dag Camilla ♥ och kom ihåg, den dagen är det DU som ska njuta!!!

    SvaraRadera