12 dec. 2015

Börjat jobba… lite

Jag har verkligen inte hunnit blogga…. jag har fått jobba så mycket, väldigt hastigt och lustigt. Denna v har jag gjort 56 timmar, det som skulle bli timvikarie blev lite mer denna v kände jag.

Som jag sa förut ringde dom från kommunen och nu är jag på ett asylboende och det är så spännande, utmanande och väldigt roligt. Men också extremt rörigt och tufft, killarna är jätte goa men det är verkligen kulturkrockar, och det gäller att snappa upp dom fort och lära dom det Svenska samhället. Det är en stor uppgift som är viktigt. SÅ jag har varit väldigt trött när jag kommit hem. 

Jag har fått lite smak på hur det är att vara två som arbetar och pusslar med hemmet,barnen,helgerna och allt där emellan. Hjälp, vad viktig roll föräldern som är hemma har, känner jag... Min man sa till mig efter att jag kom hem från ett 9-21 pass på jobbet, att det är fullt upp för mig att ta hand om barnen. Det blir inte mycket mer gjort sa han. Jag log och kände att jag förstår...precis men ändå är det "massa" som förväntas att man ska göra speciellt som mamma ( kan jag känna) och precis som på min arbetsplats så känner jag att "vissa" från andra länder som är personal förväntar sig att jag som kvinna ska göra saker som mat tex. En sa satte sig på en stol och sa till mig att säg till när jag ska duka, jag  svarade honom då att nu tar jag rast och maten ska göras medan jag är borta…
Bara ett exempel på hur man fördelar, tänker och faktiskt bara gör, utan att tänka sig för ibland. 
Säger inte att allt måste va jämställt, det du gillar och är bra på gör´t men bara för att man är kvinna gillar inte alla att laga mat… det är inte någon självklarhet för mig.

Men det är väldigt intressant!

Kram på er / C


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar